Βρίσκεστε εδώ:Αρχική>>Υγεία>>¨Συμβουλές για την διαχείριση του άγχους παιδιών και γονέων ¨
¨Συμβουλές για την διαχείριση του άγχους παιδιών και γονέων ¨
14.12.2017 | 10:32

¨Συμβουλές για την διαχείριση του άγχους παιδιών και γονέων ¨

Συντάκτης:  Παναγιώτης Σκαπέτης
Κατηγορία: Υγεία

Γράφουν: Κυριαζίδου Σωτηρία, Ψυχολόγος Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με ειδίκευση στην Κλινική Νευροψυχολογία της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Τσακανίκα Πηνελόπη, Ειδική Παιδαγωγός, Απόφοιτη του Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με Μεταπτυχιακές Σπουδές στις Επιστήμες της Αγωγής - Ειδική Εκπαίδευση του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και Εξειδικευμένη Επιμόρφωση σε θέματα Διδακτικών Παρεμβάσεων και Συμβουλευτικής Γονέων από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Βιώνουν τα παιδιά άγχος;

Σύμφωνα με έρευνες όλο και μεγαλύτερος αριθμός παιδιών βιώνει άγχος κατά την αναπτυξιακή του περίοδο, ειδικότερα μετά την κρίση που ήρθε για να μείνει στην Ελλάδα, επηρεάζοντας με καταλυτικό τρόπο ένα μεγάλο αριθμό οικογενειών.

Από ποια ηλικία μπορεί ένα παιδί να βιώσει άγχος;

Ένα παιδί μπορεί να παρουσιάσει άγχος από τη βρεφική ήδη ηλικία αν νιώσει ότι οι βασικές του ανάγκες δεν ικανοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Μεγαλώνοντας μπορεί να εκφράσει φόβους και ανησυχίες, χωρίς να δύναται, ωστόσο, ακόμη, να προσδιορίσει και να ερμηνεύσει αυτό το δυσάρεστο συναίσθημα.

Ποια είναι τα αίτια του παιδικού άγχους;

            Τα αίτια του παιδικού άγχους ποικίλλουν και μπορούν να οφείλονται σε οικογενειακούς, ατομικούς και σχολικούς παράγοντες.

Πώς εκδηλώνουν το άγχος τους τα παιδιά;

Τα παιδιά εκδηλώνουν το άγχος τους με τρόπους που, συνήθως, διαφέρουν από αυτούς των ενηλίκων. Έτσι ένα παιδί μπορεί να εκδηλώσει το άγχος του μέσα από εκρήξεις θυμού και επιθετικότητας, από παράπονα για πόνους σε κάποια σημεία του σώματός του ή και  ακόμη με το να μην το εξωτερικεύει με κάποιον τρόπο. Η τελευταία αυτή περίπτωση είναι και η πιο επισφαλής για την ψυχοσύνθεση του παιδιού.

Τεχνικές διαχείρισης παιδικού άγχους

  • Ακούστε και συζητήστε με το παιδί όταν είναι αγχωμένο χωρίς να του ασκείτε κριτική.
  • Σεβαστείτε τα συναισθήματα του παιδιού.
  • Επιτρέψτε στο παιδί να παίρνει πρωτοβουλίες.
  • Δείξτε εμπιστοσύνη στις αποφάσεις του.
  • Βοηθήστε το στον προγραμματισμό και στην οργάνωση των δραστηριοτήτων του.
  • Ενισχύστε την κοινωνικοποίηση του μέσα από συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες και γενικότερα σε δραστηριότητες που το αποσυμφορίζουν και το ηρεμούν (χορό, μουσική, ζωγραφική κ.α.). Προσοχή, όμως, στην υπερφόρτωση του παιδιού με πληθώρα δραστηριοτήτων.
  • Θέστε ρεαλιστικές απαιτήσεις προς το παιδί, ανάλογων των δυνατοτήτων του.
  • Εξασφαλίστε χρόνο βίωσης της παιδικής ηλικίας, δίνοντάς του περιθώριο για παιχνίδι, μια βόλτα με τους φίλους του ή και ακόμη εξασφαλίζοντάς του μια μέρα πλήρους αποχής από όλα.
  • Παροτρύνετε το παιδί να κάνει συχνά διαλείμματα όταν διαβάζει για να ξεκουράζεται.
  • Στην περίπτωση που το άγχος του παιδιού εκδηλώνεται με θυμό διατηρήστε την ψυχραιμία σας- Συζητήστε μαζί του όταν ηρεμήσει.
  • Διερευνήστε το δικό σας άγχος.
  • Μάθετε στο παιδί πώς να αναγνωρίζει το άγχος του (μέσα από τις αλλαγές στο σώμα του και στη διάθεσή του) και πώς να το διαχειρίζεται (π.χ. αν αγχωθεί στο σχολείο να απευθυνθεί στον εκπαιδευτικό).
  • Απευθυνθείτε στον εκπαιδευτικό του παιδιού.
  • Απευθυνθείτε στους ειδικούς.

Τεχνικές διαχείρισης άγχους από γονείς (ενήλικες)

  • Θέστε μικρούς και  ρεαλιστικούς στόχους.
  • Οργανώστε τον χρόνο, τον χώρο και τις δραστηριότητες σας.
  • Δώστε χρόνο και περιθώριο στον εαυτό σας να προσαρμοστεί στις αλλαγές.
  • Απαλλαγείτε από την καταστροφική σκέψη στο ενδεχόμενο λάθους.
  • Μοιραστείτε τις σκέψεις και  τα προβλήματά σας με κάποιον οικείο.
  • Ασκηθείτε, εκτονώστε την ενέργειά σας και επιζητείστε την επαφή με τη φύση.
  • Διαβάστε ένα βιβλίο, ακούστε καλή μουσική και καταπιαστείτε με μια ευχάριστη δραστηριότητα (χόμπυ)
  • Εκπαιδευτείτε σε τεχνικές αναπνοής και χαλάρωσης.